SISTEM PILIHAN RAYA
Sejak tahun 1957, Malaysia
mengekalkan sistem politik pelbagai parti yang mana parti politik yang
memperoleh majoriti kerusi di Parlimen (Dewan Rakyat) atau Dewan Undangan
Negeri , boleh menubuhkan kerajaan persekutuan atau negeri . Sistem yang
digunakan di Malaysia ialah berasakan ‘First-Past-The-Post-System’
. Calon-calon yang memperoleh majoriti akan diisytiharkan pemenang di bahagian
pilihan raya yang berkenaan . Bagi memudahkan pelaksanaan pilihan raya ,
beberapa undang-undang dan peraturan telah digubal untuk memastikan prosuder
pilihan raya dipatuhi sepenuhnya . Semua undang-undang dan peraturan berkait
secara langsung dengan proses pilihan raya . Walau bagaimanapun , terdapat juga
beberapa undang-undang yang walaupun tidak mempunyai kaitan secara langsung
dengan proses pilihan raya , tetapi memainkan peranan dalam kelancaran
perjalanan pilihan raya . Antara akta tersebut adalah Akta Polis 1962 , Akta
Hasutan 1970 , Akta Rahsia Rasmi 1972 , Akta Keselamatan Dalam Negeri ,1960.
Seterusya , bilangan kerusi atau
kawasan ialah dalam sistem pilihan raya yang diamalkan di Malaysia , seseorang
calon dipilih untuk mewakili penduduk-penduduk sesuatau bahagian pilihan raya
di Parlimen (Pilihan Raya Umum) atau Dewan Undangan Negeri (Pilihan Raya
Negeri) . Sehingga kini terdapat 222 kerusi Dewan Rakyat (Parlimen) dan 576
kerusi Dewan Undangan Negeri .Persempadaan semula bahagian-bahagian pilihan
raya ialah sebagai sebahgian daripada fungsi utamanya , SPR bertanggungjawab
mengkaji semula sempadan bahagian pilihan raya Parlimen dan negeri . SPR perlu
menjalankan kajian ini setiap tidak kurang daripada lapan tahun .Untuk
pendaftran pemilih ialah satu elemen penting dalam sistem pilihan raya ialah
seseorang pemilih itu mestilah mendaftar dengan SPR sebelum dia boleh mengundi
dalam pilihan raya bagi Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri , di Malaysia
seseorang itu layak untuk mendaftar jika seorang warganegara Malaysia , berumur
tidak kurang daripada 21tahun pada tarikh kelayakan , seorang penduduk di
mana-mana bahagian pilihan raya di Malaysia dan tidak hilang kelayakan .
Hilang kelayakan pemilih ialah
seseorang pemilih akan hilang kelayakan jika sekiranya dirinya pada tarikh
kelayakan ditahan kerana tidak siuman atau sedang menjalani hukuman penjara ,
sebelum tarikh kelayakan telah didapati bersalah dan masih menjalani hukuman
pada tarikh kelayakan , telah didapati bersalah di bawah Akta Kesalahan Pilihan
Raya 1954 , dan elah memperoleh kerakyatan asing . Untuk semakan daftar pemilih
ialah dijalankan di sepanjang tahun , seperti yang diperuntukkan dalam
undang-undang . Daftar-daftar pemilih baharu disediakan setiap tiga bulan
sekali dan pendaftaran tersebutdipameekan selama tujuh hari bagi tujuan urusan
tuntutan dan bantahan . Selepas mempertimbangkan tuntutan dan bantahan melalui
siasatan awam , daftarpemilih untuk tahun berkenaan akandisahkan oleh
suruhanjaya dalam tempoh sebulan . Semasa semakan daftar induk , nama-nama
pemilih yang sudah meninggal dunia dan yang sudah hilang kelayakan mengikut
undang-undang akan dikeluarkan daripada daftar berkenaan .
Bagi kelayakan calon ialah dalam sistem
pilihan raya di Malaysia , calon yang bertanding boleh mewakili sesuatu parti
atau bertanding sebagai calon bebas . Seseorang itu layak menjadi calon dalam
mana-mana pilihan raya jika memenuhi syarat-syarat berikut seperti warganegara
Malaysia dan bermastautin di negara ini , berumur tidak kurang daripada 21
tahun pada hari penamaan calon dan tinggal di negeri di mana dia akan
bertanding . Seseorang calon akan hilang
kelayakan sekiranya dirinya telah didapati atau diisytiharkan tidak siuman ,
bankrap , memegang jawatan berkepentingan office
of profit , gagal mengemukakanlaporan perbelanjaan pilihan raya ,telah
didapati bersalah oleh mahkamah di Malaysia dan dijatuhi hukuman penjara untuk
tempoh tidak kurang dari setahun atau denda tidak kurang dari RM2,000 dan belum
mendapat pengampunan dan telah memperoleh kewarganegaraan asing .Seterusnya ,
permulaan pilhan raya dan proses penamaan calon ialah pilihan raya untuk Dewan
Rakyat dan Dewan Undangan Negeri seperti yang ditetapkan oleh undang-undang
,diadakan sekali dalam tempoh lima tahun kecuali jika dewan dibubarkan lebih
awal, pilihan Raya Umum diadakan dalam
tempoh 60 hari selepas tarikh pembubaran . Raya Kecil juga diadakan dalam
tempoh 60 hari dari tarikh kekosongan sama ada disebabkan kematian , peletakan
jawatan atau seseorang Ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri itu hilang
kelayakan , dalam hal ini tarikh kekosongan kerusi akan ditetapkan oleh SPR .
Pilihan Raya Umum Pilihan Kecil bermula dengan pengeluaran writpilihan raya oleh SPR kepada Pegawai Pengurus , pada masa yang
sama satu notis akan diwartakan untuk menetapkan tarikh-tarikh hari penamaan
calon dan hari mengundi . Hari penamaan calon merujuk kepada hari yang telah
ditetapkan oleh SPR bagi calon-calon mengemukakan kertas-kertas penamaan untuk
bertanding dalam pilihan raya kepada Pegawai Pengurus .kertas-kertas penamaan
boleh dikemukakan oleh calon , pencadang dan penyokong atau salah seorang
daripada mereka . Kebiasaannya kertas-kertas penamaan calon mestilah
dikemukakan antara jam 9.00 pagi hingga 10.00 pagi pada hari penamaan ,
kertas-kertas penamaan calon akan dipamerkan dari jam 10.00 pagi hingga 11.00
pagi untuk diteliti dan menerima sebarang bantahan . Dalam kes di mana seorang calon sahaja yang dicadangkan ,
Pegawai Pengurus akan mengisytiharkan calon itu memang tanpa bertanding .
Deposit pula ialah wang deposit
berjumlah RM10,000 bagi kerusi Parlimen dan RM5,000 bagi kerusi negeri perlu
diserahkan kepada Pegawai Pengurus sebelum atau pada hari penamaan calon .
Calon akan hilang wang deposit sekiranya gagal memperoleh 1/8 daripada jumlah
undi yang diperoleh semua calon yang bertanding dalam sesuatu bahagian pilihan
raya berkenaan . Bagi penggunaan simbol ialah seseorang calon yang mewakili
sesuatu parti politik boleh menggunakan simbol parti jika dia mendapat
kebenaran bertulis daripada ketua parti berkenaan .Calon-calon bebas perlu
memilih mana-mana simbol yang telah disediakan oleh SPR untuk dicetak pada
kertas-kertas undi .
Kempen ialah SPR telah merangka peraturan-peraturan khas untuk berkempen
seperti yang tertera dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2002 . Kempen
hanya boleh dimulakan selepas selesai proses penamaan calon dan mesti
dihentikan pada jam 12.00 tengah malam sebelum hari mengundi . Pegawai Penguat
Kuasa bertanggungjawab kepada Pegawai Pengurus , dan tugas pasukan ini adalah
untuk memantau bahan-bahan kempen , ceramah-ceramah pilihan raya dan
perhimpunan umum , bagi memastikan peruntukan-peruntukan pilihan raya tidak
dilanggar . SPR juga akan menubuhkan jawatankuasa-jawatankuasa pada peringkat
pusat/negeri/bahagian-bahagian pilihan raya bagi memberikan penerangan kepada
parti-parti politik , calon-calon atau ejen-ejen dan petugas-petugas parti
mengenai undang-undang dan peraturan pilihan raya . Senarai perkara yang mesti dipatuhi
dan dilarang semasa pilihan raya akan disediakan dan perkara-perkara ini perlu
diberi perhatian oleh calon-calon dan petugas-petugas parti .Lazimnya , kempan
pilihan raya melibatkan pengedaran risalah dan surat , poster , ceramah
tertutup dan ceramah umum , dan kempen dari rumah ke rumah .
Hari mengundi ialah merujuk kepada
hari pemilih-pemilih membuang undi . Secara rasmi , hari mengundi bermula dari
selepas jam 12.00 tengah malam dan berakhir dengan pegumuman keputusan pilihan
raya . Bagi kawasan pendalaman , unit-unit bergerak digunakan bagi memastikan
kelancaran proses membuang undi . SPR biasanya akan mengeluarkan notis untuk
memaklumkan orang ramai tentang perkara-perkara pilihan raya seperti tarikh
mengundi , lokasi mengundi dan waktu mengundi . Kebenaran untuk memasuki tempat
mengundi ialah hanya pemilih-pemilih yang mana mereka terdapat di dalam daftar
pemilih bagi sesuatu tempat mengundi sahaja boleh dibenarkan masa untuk
membuang undi . Bagi memastikan keadaan terkawal dan menentukan kerahsiaan undi
, hanya pegawai-pegawai berikut yang dibenarkan memasuki tempat mengundi
seperti Ahli dan pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya , Ketua Tempat Mengundi
Pilihan Raya , calon-calon dan wakil calon , ejen-ejen mengundi dan ejen
mengira undi dan mereka yang dibenarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya .
Cara-cara mengundi ialah seseorang pemilih hanya boleh memangkah seorang calon
yang dipilih . Jika diadakan pilihan raya serentak (Dewan Rakyat dan Dewan
Undangan Negeri) , kertas-kertas undi mestilah ditandakan , dilipat dan
dimasukkan ke dalam peti undi yang bersaingan yang telah ditandakan dengan ada
‘PARLIMEN’DAN ‘ dan ‘NEGERI’ . Bagi undi pos pula ialah dihantar dengan pos
seawal yang mungkin kepada pemilih yang layak mengundi melalui pos . Kertas undi
pos mesti sampai kepada Pegawai Pengurus selewat-lewatnya jam 5.00 petang pada
hari mengundi . Prosuder-prosuder yang lengkap telah disediakan untuk menjaga
kerahsiaan undi
Barung SPR ialah undang-undang yang
ada pada masa ini , melarang calon daripada mendirikan pondok di mana-mana
pusat mengundi di kawasan tempat calon itu bertanding . Walau bagaimanapun ,
parti-parti politik dibenarkan untuk mengadakan bilik operasi sekiranya pondok
itu terletak di luar jarak 50 meter dari pusat mengundi . Bagi memastikan
kelancaran pengundian , SPR akan mendirikan barung SPR di pusat-pusat mengundi
. Yujuan barung-barung ini didirikan adalah untuk membantu pemilih-pemilih
mnyemak nombor siri mereka di dalam daftar pemilih dan saluran supaya
pengundian berjalan dengan teratur . Bagi pengiraan dan penjumlahan undi pula
ialah pengiraan undi dijalankan oleh Ketua Tempat Mengundi di tempat mengundi
atau di sebuah pusat pengiraan undi yang telah ditetapkan . Undi pos bagi
sesuatu bahagian pilihan raya dikira oleh Pegawai Pengurus di pusat pengiraan
undi yang ditetapkan . Semasa undi dikira , mereka yang dibenarkan sahaja boleh
memasuki tempat mengira undi iaitu seperti mereka Ahli-ahli dan pegawai-pegawai
SPR , Pegawai yang dilantik oleh SPR , kerani mengira undi , dan calon wakil
dan ejen mengira undi . Kehadiran ejen-ejen calon adalah untuk memastikan
pengiraan undi dijalankan mengikut proses yang betul seperti yang telah
ditetapkan oleng undang-undang dan peraturan dan bagi mwmastikan urusan
pengiraan undi itu betul , adil dan telus .
Petisyen pilihan raya ialah keputusan
pilihan raya boleh dicabar di mahkamah . Sesuatu petisyen boleh dibuat atas
sebab-sebab berikut seperti sogokan , peras ugut atau sebarang salah laku yanh
mungkin telah menjejaskan pilihan raya , ketidakpatuhan undang-undang dan
peraturan pilihan raya oleh mana-mana pihak , perbuatan rasuah atau perbuatan menyalahi
undang-undang yang dilakukan oleh calon dan ejen-ejen , dan calon atau
ejen-ejennya didapati tidak layak menyertai pilihan raya . Petisyen pilihan
raya mestilah dikemukakan ke Mahkamah Tinggi dalam masa 21 hari selepas tarikh
keputusan pilihan raya disiarkan dalam Warta . Selepas menjalankan perbicaraan
ke atas petisyen berkenaan , jika hakim piliha raya memutuskan bahawa pilihan raya
berkenaan terbatal , SPR akan mengeluarkan notis yang pilihan raya baharu akan
diadakan di bahagian pilihan raya tersebut . Bagi penyata perbelanjaan pilihan
raya ialah seseorang calon-calon adalah layak membelanjakan wang bagi pilihan
raya , tetapi tidak boleh melebihiRM 200,000 bagi Dewan Rakyat , dan RM100,000
bagi Dewan Undangan Negeri . Laporan perbelanjaan mestilah dihantar kepada
Pengarah Pilihan Raya Negeri dalam tempoh 31 hari selepas tarikh keputusan
pilihan raya disiarkan di dalam Warta . Kegagalan untuk mengemukakan penyata
perbelanjaan pilihan raya atau kegagalan untuk mengemukakannya dalam tempoh
yang ditetapkan merupakan satu kesalahan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya
1954 .
Penyimpanan dan pelupusan ialah dalam
proses pilihan raya , satu aspek penting ialah penyimpanan kertas-kertas undi
dan dokumen-dokumen lain yang berkaitan . Dokumen-dokumen ini mestilah disimpan
di dalam peti atau peti-peti khas dan dikunci dengan disaksikan oleh ejen-ejen
calon . Peti-peti khas ini akan disimpan selama enam bulan di bawah pengawasan
Pegawai Pengurus . Pengarah Pilihan Raya Negeri akan menyimpan daftar pemilih
yang telah ditandakan dan juga counter
foilskertas undi . Ini adalah bagi menjamin kerahsiaan undi . Peti-peti itu
hanya boleh dibuka atas arahan Hakim Mahkamah Tinggi , ada kes-kes petisyen .
Selepas tempoh enam bulan , Pegawai Pengurus (selepas mendapat kebenaran
daripada SPR) akan melupuskan kertas-kertas undi dan dokumen-dokumen berkenaan
. PegawaiPengurus kemudiannya akan mengemukakan sijil pelupusan kepada Pengarah
Pilihan Raya Negeri .
~SEKIAN, TERIMA KASIH~
~SITI SHAHIRAH BINTI KAMARUZZAMAN
~19DIP14F1031
~SEKIAN, TERIMA KASIH~
~SITI SHAHIRAH BINTI KAMARUZZAMAN
~19DIP14F1031
No comments:
Post a Comment